Різдвяне послання Високопреосвященнішого Митрополита Ніжинського і Прилуцького Климента 2024 р.

РІЗДВЯНЕ ПОСЛАННЯ ВИСОКОПРЕОСВЯЩЕННІШОГО КЛИМЕНТА МИТРОПОЛИТА НІЖИНСЬКОГО І ПРИЛУЦЬКОГО ВСЕЧЕСНИМ ПАСТИРЯМ, ДИЯКОНСТВУ, ЧЕРНЕЦТВУ І ВСІМ ВІРНИМ ЧАДАМ НІЖИНСЬКОЇ ЄПАРХІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ

«А все це відбулось, щоб здійснилось сказане Господом через пророка: «Ось Діва в утробі прийме і народить Сина, і назвуть ім’я Йому — Еммануїл, що означає — з нами Бог!» (Мф. 1, 14)

Возлюблені у Христі пастирі, диякони, монахи та монахині й усі вірні чада Ніжинської єпархії!

Христос народився! Славимо Його!

Бог Предвічний сподобив нас і цьогоріч увійти у святкування надзвичайної події — Рождества по плоті Його Єдинородного Сина Іісуса Христа. Святий апостол Павло каже, що ця подія відбулася не в якийсь випадковий час, а тоді, коли настали «останні дні» (Євр. 1, 2). Цікаво, що давньогрецькою мовою, з якої був перекладений текст Нового Завіту на слов’янські мови, слово «останні» звучить як «­есхатологічні» (Есхатологія (від грец. ἔσχατος (есхатос) – кінцевий, останній, і λόγος (логос) – слово) – православне вчення про кінцеві долі світу і людини). Тобто час пришестя Сина Божого на землю настав тоді, коли людство опинилося перед реальністю завершення старого буття і входженням в нову есхатологічну еру, яку ми і називаємо періодом Нового Завіту.

Сучасні люди бояться думати про настання есхатологічного кінця віків. Їм все здається, що Божий Суд, який багатьма святими отцями називається Страшним, десь дуже далеко за межами земного буття. Однак один із сенсів пришестя у світ Месії Христа через Воплочення від Духа Святого і Марії Діви та народження у палестинському Віфлеємі полягає в тому, що суд над всіма нами вже розпочався. Пророк Ісая за майже вісім століть до Різдва Христового урочисто промовив те, що було відкрито йому від Бога: «Це Отрок Мій, Котрого Я тримаю за руку, Обраний Мною, […]. Пошлю дух Мій на Нього, і сповістить народам суд» (Іс. 42, 1). Та і Сам Господь наш Іісус Христос так несподівано відкриває людству Свою місію: «На суд прийшов Я в цей світ» (Ін. 9, 39), — каже Він зі сторінок Євангелія.

На перший погляд, подія Різдва Христового у тихому місті Віфлеємі, сповитий у яслах Богомладенець, над Яким схилилася Його Пречиста Мати, славлення ангелів, поклоніння віфлеємських пастушків, дароприношення від східних волхвів нічим не нагадують про суд. Навпаки, ангели співають: «Слава у вишніх Богу і на землі мир, в людях благовоління» (Лк. 2, 14).

І в цьому правда — Бог приніс людям мир. Однак Він силоміць не примушує людство прийняти цей мир. Вхід в Боже Царство, де панує Божий мир, відкритий всім, хто прийняв Бога, хто увірував, що Іісус Христос є Господь. Такі люди навіки примирені з Богом і тому суд над ними втратив сенс. Та, нажаль, значно більше людей живуть, не помічаючи Бога навколо себе. Ні, вони зрячі, вони мають очі та добрий зір, але очевидного не помічають. Не варто думати, що Бог цих нещасних людей колись якось засудить. «Невіруючий вже осуджений, — пояснює Господь наш Іісус Христос, — тому що не увірував в Ім’я Єдинородного Сина Божого» (Ін. 3, 18). Яскравий приклад — Ірод, Іудейський цар. Тримаючись за свою політичну владу, він нехтує священними пророцтвами про Месію, одкровенням ангелів і явною вказівкою Божою, яка через яскраву зірку вела волхвів до Новонародженого Богомладенця. Він не лише не увірував у Іісуса Христа, а послав у Віфлеєм воїнів убити Його, знищити всіх немовлят від двох років І менших, з надією покінчити таким чином і з новонародженим Царем Іудейським (див. Мф. 2, 16). Немає більшого суду, ніж той, який своїм невірством сам собі присудив безбожний Ірод. Тож пам’ятаймо духовний закон: хто у своєму житті не обирає Божий мир, сам собі стає вироком на Божому суді.

Дорогі брати і сестри! Різдвяна історія вчить нас, що святкувати народження Христа — це свідчити про свою живу і дієву віру в Нього як Єдинородного від Отця.

Вся Україна сьогодні благає про мир. Але слід розуміти, що мир до нас не прийде ані з заходу, ані зі сходу. Мир сходить на землю лише з Небес, звідки співали в Різдвяну ніч ангели. Саме тому Православна Церква за кожною Літургією закликає всіх нас: «Горє (тобто, до небес) спрямуймо серця!». Заради миру в нашій Батьківщині, заради життя тисяч українських воїнів і всіх, хто страждає від війни, оберемо мир з Богом і всіма, хто поряд з нами, оберемо життя в благодаті, яка не терпить ніякого гріха, в щирій молитві, а не порожніх сварках і марнослів’ї, звернемося до Бога. А Він від нині завжди поряд з нами й на багато ближче до нас, ніж навіть ми собі уявляємо. Адже пророк Ісая назвав Його Еммануїлом, що означає — «з нами Бог»! Йому слава і поклоніння на віки віків Амінь!

З побажанням Божого благословення,
+Климент,
Митрополит Ніжинський і Прилуцький
Різдво Христове, 2023/2024 р.
місто Ніжин