Пасхальне послання Високопреосвященнішого Митрополита Ніжинського і Прилуцького Климента 2022 р.

ПАСХАЛЬНЕ ПОСЛАННЯ ВИСОКОПРЕОСВЯЩЕННІШОГО КЛИМЕНТА, МИТРОПОЛИТА НІЖИНСЬКОГО І ПРИЛУЦЬКОГО, ВСЕЧЕСНИМ ПАСТИРЯМ, ДИЯКОНСТВУ, ЧЕРНЕЦТВУ І ВСІМ ВІРНИМ ЧАДАМ НІЖИНСЬКОЇ ЄПАРХІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ

«Да воскреснет Бог, и расточатся враги Его, и да бежат от Него ненавидящие Его!» (Пс. 67:1) 

Возлюблені у Христі пастирі, диякони, монахи і монахині та всі вірні чада Ніжинської єпархії!

Радію великою радістю з того, що Бог дав змогу знову вітати всіх вас вічним пасхальним вітанням – Христос Воскресе!

Попри всі випробування, які протягом Великого Посту Господь судив покласти на долю духовенства і пастви Ніжинської єпархії як і на народ всієї України, в серцях всіх людей не згасала віра в те, що спів пасхального тропаря має сповістити всім – Бог не забув свій народ, посилаючи випробування. Він дає і силу понести їх, так само як Сам Він ніс Свій хрест і не полишив його. Святі отці, говорячи про хресні страждання Спасителя, менш за все акцентують увагу на тому, що Він був силомійць прибитим до хреста, хоча насправді так і було. Святі отці використовують інший вислів – Господь зійшов на хрест. Тобто, якби Іісус Христос захотів припинити Свою страту через розп’яття,  для Нього це не було б чимось неможливим. Адже у Гефсиманському саду Він Сам пояснив одному з учнів, що в разі потреби Він би вмолив Отця Свого, і Той би послав на Його захист дванадцять легіонів ангелів, щоб припинити це беззаконня (див. Мф. 26:53). Але Спаситель не уникає страждань. Звісно, як не лише істинний Бог, але і істинна Людина, Іісус сумує в очікуванні смертельної муки. Однак, Він несе Свій хрест до Голгофи, бо так належить Йому виконати Свою місію – будучи безгрішним, взяти на Себе гріх всього людства і постраждати за нього навіть до смерті і смерті  хресної (Флп. 2:8). І понад те, не просто померти, а Святому зійти в самісіньке пекло – місце для грішників, як співає Церква: «Снишел еси в преисподняя земли…» (Ірмос 5 пісні канону Пасхи).

Зовні, тобто на людський розсуд, всі ці події розіп’яття і смерті Спасителя схожі на жахливу драму. Добро розіп’яте. Все виглядає як торжество криміналу, як тотальна перемога зла.  Однак, хресна смерть виглядає такою лише на людський розсуд. А Божий промисел полягав у тому, щоб Христос не лише помер як Людина, але і воскрес як Бог, щоб «смертию смерть поправ, и сущим во гробех живот даровав!»

Святитель Іоанн Златовуст у своєму «Слові огласительному на Святу Пасху» просто пояснює нам зміст всього, що відбулося в час хресних страждань: «пекло, коли зустріло Бога, то засмутилося. Засмутилося, бо опинилося осміяним. Засмутилося, бо зруйнувалося. Прийняло Тіло і на Бога натрапило. Прийняло землю, а зустріло небо. Прийняло те, що бачило, і було поневолене тим, чого не бачило».

Тож Божа смерть, як виявилось – це не поразка. Божа смерть – це найбільша перемога, бо Він Своєю смертю смерть подолав. І Його страждання з усією очевидністю стали не виявом безсилля, а свідченням найміцнішої сили. Цей духовний парадокс вже багато століть, а ще більше в наш раціональний час спантеличує тих, хто прагне земними критеріями осягнути тайну хреста Господнього. Таких людей життя Іісуса зовсім не приваблює. Вони не усвідомлюють: як це бути схожим на Розіп’ятого? Вони шукають собі кумирів, які шиком і блиском вражають люд; які багатством, владою та міццю перемагають і поневолюють; які возсідають на тронах, в той час як інші шикуються в довжелезну чергу, щоб воздати їм своє поклоніння. Шукають не в Євангелії, а в телевізорі, шукають в інтернеті, шукають в тому, що називається «суспільна думка». Той, до кого лине сьогодні значна частина людства, є абсолютно протилежним розіп’ятому Христу, бо він – антихрист.

Ми ж, дорогі брати і сестри, в цей святковий день найперше дякуймо Богу, Який відкрив для нас пасхальний сенс Своєї перемоги, котра перемогла світ (див. 1 Ін. 5:4). Бо не зрозуміти цієї перемоги – означає фатально помилитись назавжди.

Тому, разом з пророком Давидом, Церква нині урочисто виголошує свій гімн: «Да воскреснет Бог, и расточатся враги Его, и да бежат от Него ненавидящие Его!» (Пс. 67:1). Бог не перемагає зброєю, Він перемагає Своїм Воскресінням. А Воскресіння відбулося лише завдяки стражданням і смерті Спасителя. У Своїй проповіді про блаженство, тобто щастя, Він повчає: «Блаженні ви, коли будуть ганьбити вас і гнати і всіляко неправдиво злословити вас за Мене. Радійте і веселіться, бо велика ваша нагорода на небесах» (Мф. 5:11-12).

У наш час, коли навіть на Пасху мільйони наших співвітчизників опинилися гнаними і скривдженими, ця проповідь визволяє від страждань. Уважно почуймо її. Не всім стражденним обіцяно наслідування радості, а лише тим, що страждають за Христа. Тобто ті, хто страждає і не вибачає, проклинає, ненавидить – лише посилюють свої муки. Страждати ж за Христа – означає сприймати душевний біль як співрозіп’яття Богу, як несення з Ним хреста в надії, що де Він, там і слуга Його буде (Див. Ін. 12:26). Страждати за Христа – це перемагати; перемагати не локально в певних життєвих суперечках, а перемагати назавжди, навічно, перемагати смерть в той день, коли кожного із нас Бог воскресить із мертвих.

І сьогодні моя молитва до Воскреслого Спасителя про те, щоб віра в Його Воскресіння принесла радість всім, хто у виснажливих битвах боронить нашу землю, хто поранений, хто залишився без домівки, хто опинився в полоні, хто вимушений був стати біженцем, хто втратив матір чи батька, чоловіка чи дружину, сина чи доньку, хто страждає у холодних підвалах, хто зголоднів без їжі та спраглий без питної води, про всіх, хто в цю мить орошає землю нашої Батьківщини своєю кров’ю та слізьми. За всіх гнаних і скривджених благаю приєднати і ваші молитви. Молімося, щоб все, що поніс наш народ у цих стражданнях, через співрозіп’яття Христу принесло йому вічну перемогу через співвоскресіння з Ним, здобувши невимовне блаженство, про яке вчить нас святий Апостол Павло: «Не бачило того око, і не чуло того вухо, і не сходило те й на серце людині, що Бог приготував люблячим Його» (1Кор. 2:9).

Воістину Христос Воскрес!

+Климент

Митрополит Ніжинський і Прилуцький

Пасха Христова, 2022 р.

м. Ніжин